viernes, 22 de mayo de 2015

FENOLL MARÍ EN SALMORRA




   Fenoll marí (Crithmum maritimum) és una planta comestible silvestre que es troba les costes del mar Mediterrani, on creix en estat silvestre i és una herba perenne. Encara que hui en dia està protegida. Ja els grecs i romans la van utilitzar crua per a les seues ensalades, i cuita com a verdura per a guisats.



   S'arrepleguen les parts tendres de la planta abans de que florisca, sense arrancar-la mai. En aigua bullint s'escalden al voltant de 10 minuts fins que canvien de color sense que ablanisquen massa. Es posen immediatament en aigua molt freda. Preparem una salmorra amb les mesures aproximades de 8 gots d'aigua sense clor i que continga minerals (mai la que denominem aigües blanetes); afegim mig got de sal a poder ser marina que no continga fluor i un got de vinagre de vi. Ho removem bé amb una cullera de fusta, mai utilitzar metall en les salmorres; en un pot de vidre amb tapadora fiquem el fenoll que hem bullit girant al pot i pegan-li colpets perquè s'assente bé. Omplim amb el caldo fins dalt.

   Si volem que ens dure més temps i perquè no es faça blaneta, enrotllarem per damunt una fulla verda de canyar i taparem. En tres dies ja es podrà començar a menjar.





HINOJO MARINO EN SALMUERA

   Hinojo marino (Crithmum maritimum) es una planta comestible silvestre que se encuentra las costas del mar Mediterráneo, donde crece en estado silvestre y es una hierba perenne. Aunque hoy en día está protegida. Ya los griegos y romanos la utilizaron cruda para sus ensaladas, y cocida como verdura para guisos.

   Se recogen las partes tiernas de la planta antes de que florezca, sin arrancarla nunca. En agua hirviendo se escaldan alrededor de 10 minutos hasta que cambian de color sin que ablanden demasiado. Se ponen inmediatamente en agua muy fría. Preparamos una salmuera con las medidas aproximadas de 8 vasos de agua sin cloro y que contenga minerales (nunca la que denominamos aguas blandas); añadimos medio vaso de sal a poder ser marina que no esté fluorada y un vaso de vinagre de vino. Lo removemos bien con una cuchara de madera, nunca utilizar metal en los encurtidos; en un tarro de cristal con tapadora meter el hinojo que hemos hervido dándole giros y golpecitos al tarro para que se asiente bien. Llenamos el tarro hasta arriba. 

   Si queremos que nos dure más tiempo y para que no se haga blando, enrollaremos por encima una hoja verde de cañar y taparemos. En tres días ya se podrá empezar a comer.