viernes, 3 de julio de 2015

GACHAMIGA DE MONÒVER




La gachamiga és un plat tradicional que diuen és originari de Villena.

En les comarques de l'interior de la província d'Alacant, com en l'Alt Vinalopó, Mig Vinalopó i la Foia de Castalla. L'origen d'este plat procedix de Villena on són molt populars, fent-se concursos durant les festes de Moros i Cristians de Villena i l'equador fester. També en la localitat d'Elda, on tots els anys se celebren competicions de gachamigas en les festes patronals i en les falles. En altres municipis com Sax, Monòver, El Pinós i La Romana també existix hi ha gran tradició amb concursos anuals de gachamiga. Com per exemple l'antepenúltim divendres de gener es fa un concurs en la porta de l'Ermita de Sant Blai en el poble de Sax.

En la nostra Comunitat s'elaboren en l'interior de la província de València (Enguera, Ayora i Moixent) i en algunes localitats en la comarca de la Foia de Buñol.

També en el sud-est de la província d'Albacete, sobretot en els municipis d'Almansa i Caudete i en el nord de Granada i Almeria i en el de Jaén.

Són molt popular també en tota la Regió de Múrcia.

INGREDIENTS. Per a quatre persones: 

--60 cl. d'oli d'oliva verge. (Cinc o sis cullerades) 

--Cuatro o cinc dents d'all. 

--1 ñora (opcional) 

--1 litre d'aigua. 

--250 g. de farina de fer pa. 

--4 llonganisses 

--Sal 

(Per a un quilo de farina quatre d'aigua i un quart d'oli. Normalment s'elabora com es descriu a continuació, però sense ñora ni llonganisses. Es tarda entre mitja i una hora). 

ELABORACIÓ: 

    Calfar l'oli en una paella gran. Fregir els alls, cada un en dos trossos i amb pell. Fregir un poc la ñora després de llevar-li el rabet i les llavors. Traure del foc alls i ñora i reservar. 

   Apartar la paella del foc, tirar la farina i remoure amb l'oli fins que tota la farina quede amerada i amb grums. Tornar a posar la paella al foc. Començar a tirar l'aigua i la sal, i desfer els grums de la farina fins que comence a fer-se una pasta cada vegada més densa. Afegir els alls, la ñora, i les llonganisses tallades cada una en quatre trossos. 

   Treballar amb l'espumadora la massa a foc viu, picant-la i movent-la sense deixar que es pegue a la paella. Quan comença a no apegar-se continuar tallant la massa amb la giradora i donar-li voltes a l'aire. I repetir esta operació fins que la massa quede ben cuita. 

   Treballar una estona més, donar-li les dos o tres últimes voltes sense tallar, perquè coixa la forma d'una coca i color daurat y... 

  Posar la paella enmig de la taula perquè podem ficar el tenidor, la cullera o el tros de pa --per torns i menjar-nos immediatament la gachamiga, acompanyada d'un bon vi negre.


GACHAMIGA DE MONOVAR 


La gachamiga es un plato tradicional que dicen es originario de Villena.

En las comarcas del interior de la provincia de Alicante, como en el Alto Vinalopó, Medio Vinalopó y la Hoya de Castalla. El origen de este plato procede de Villena dónde son muy populares, haciéndose concursos durante las fiestas de Moros y Cristianos de Villena y el ecuador festero. También en la localidad de Elda, donde todos los años se celebran competiciones de gachamigas en las fiestas patronales y en las fallas. En otros municipios como Sax, Monóvar, Pinoso y La Romana también existe hay gran tradición con concursos anuales de gachamiga. Como por ejemplo el antepenúltimo viernes de enero se hace un concurso en la puerta de la Ermita de San Blas en el pueblo de Sax.

En nuestra Comunidad se elaboran en el interior de la provincia de Valencia (Enguera, Ayora y Mogente) y en algunas localidades en la comarca de la Hoya de Buñol.

También en el sureste de la provincia de Albacete, sobre todo en los municipios de Almansa y Caudete y en el norte de Granada y Almería y en el de Jaén.

Son muy popular también en toda la Región de Murcia.

INGREDIENTES. Para cuatro personas:

—60 cl. de aceite de oliva virgen. (Cinco o seis cucharadas)
—Cuatro o cinco dientes de ajo.
—1 ñora (Opcional). 
—1 litro de agua.
—250 g. de harina de hacer pan.
—4 longanizas
—Sal 

(Para un kilo de harina cuatro de agua y un cuarto de aceite. Normalmente se elabora como se describe a continuación, pero sin ñora ni longanizas. Se tarda entre media y una hora).

ELABORACIÓN:

   Calentar el aceite en una sartén grande. Freír los ajos, cada uno en dos trozos y con piel. Freír un poco la ñora después de quitarle el rabito y las pepitas. Sacar del fuego ajos y ñora y reservar. 

   Apartar la sartén del fuego, echar la harina y remover con el aceite hasta que toda la harina quede empapada y con grumos. Volver a poner la sartén al fuego. Empezar a echar el agua y la sal, y deshacer los grumos de la harina hasta que empiece a hacerse una pasta cada vez más densa. Añadir los ajos, la ñora, y las longanizas cortadas cada una en cuatro trozos.

  Trabajar con la espumadera la masa a fuego vivo, picándola y moviéndola sin dejar que se pegue a la sartén. Cuando empieza a no pegarse seguir cortando la masa con la rasera y darle vueltas al aire. Y repetir esta operación hasta que la masa quede bien cocida.

   Trabajar un rato más, darle las dos o tres últimas vueltas sin cortar, para que coja la forma de una torta y color dorado y...

   Poner la sartén en medio de la mesa para que podamos meter el tenedor, la cuchara o el trozo de pan —por turnos— y comernos de inmediato la gachamiga, acompañada de un buen vino tinto.