sábado, 12 de septiembre de 2015

62.- GUARDANT PER A L'HIVERN


 RECORDS DE LA MEUA INFÀNCIA. PUBLICAT EN EL DIARI LES PROVÍNCIES 

12-09-2015





   Els canyissos encara estaven en l'era. L'assecat després de l'escaldat del raïm de moscatell estava sent tot un èxit. El temps acompanyava i no havia fet rosada a les nits. Les panses ja estaven a punt d'arreplegar-se. Però entre tots els canyissos havien dos que destacaven pel seu color roig brillant a la llum del calent sol. La meua iaia havia posat a assecar tomaques. Els havia llavat i oberts per la mitat amb un tall longitudinal i els va anar posant damunt del canyís boca per amunt empolvorant-los amb sal.

   A la nit, els tapava amb un altre canyís que ho aguantava sobre els pilons de fusta per a no esclafar-los. Al cap de tres dies, els havia donat la volta, deixant la pell a l'abric del sol i en dos dies més estarien per a guardar en un lloc sec dins d'uns cucurutxos de paper tancats i en una cistella de vimen que penjaria en el sostre del rebost.

   Un detall que crec que ja he comptat és que el rebost estava davall d'una escala amb un escaló per a entrar per una xicoteta porta de fusta per a tancar. El pis era de terra blanca que havien garbellat per a llevar-li qualsevol impuresa, després l'havien premsat en el sòl. Això feia que l'habitacle estiguera sec, perquè la terra arreplegava la possible humitat. Una xicoteta finestreta tapada amb tela mosquitera era l'únic respirador.

  El treball s'amuntonava. Les tomaques seques, en conserva, els melons penjant de les bigues del sostre. Tot era per a poder allargar en el temps el que l'hivern ens llevava. Si no guardaves, no tenies.

  Havia acompanyat al meu iaio a agafar els cabrerots que havien quedat en els ceps després de l'escalda. Amb les tisores havia anat tallant el raïm una a una del xanglot, deixant el gra amb el seu peduncle. Els va llavar bé i va deixar que s'assecaren bé. En aigua calenta va bullir uns pots de vidre i amb la màxima atenció els deposite boca per avall sobre unes tovalles blanques damunt de la taula de fusta. Així els va esterilitzar.

   Amb molta atenció, amb les mans molt netes, va depositar els grans dins dels pots, els va cobrir per complet amb aiguardent que havia comprat i va tancar hermèticament els flascons. Després els va guardar en una caixa de cartó al rebost per a deixar-los reposar fins a Nadal. Llavors el moscatell haurà impregnat de sabor l'aiguardent i ho hauria endolcit, el raïm s'haurà convertit en una autèntica delícia.



GUARDANDO PARA EL INVIERNO


   Los cañizos aún estaban en la era. El secado después del escaldado de la uva de moscatel estaba siendo todo un éxito. El tiempo acompañaba y no había hecho rocío por las noches. Las pasas ya estaban a punto de recogerse. Pero entre todos los cañizos había dos que destacaban por su color rojo brillante a la luz del caliente sol. Mi abuela había puesto a secar tomates. Los había lavado y abiertos por la mitad con un corte longitudinal y los fue poniendo encima del cañizo boca arriba espolvoreándolos por encima con sal. Por la noche, los tapaba con otro cañizo que lo aguantaba sobre los pilones de madera para no aplastarlos. A los tres días, les había dado la vuelta, dejando la piel al abrigo del sol y en dos días más estarían para guardar en un sitio seco dentro de unos cucuruchos de papel cerrados y en una cesta de mimbre que colgaría en el techo del desván. Así no cogerían humedad y no se echarían a perder por la humedad. 

  Un detalle que creo que ya he contado es que la despensa estaba debajo de una escalera con un escalón para entrar por una pequeña puerta de madera para cerrar. El piso era de tierra blanca que habían cribado para quitarle cualquier impureza, después la habían prensado en el suelo. Ello hacía que el habitáculo estuviera seco, pues la tierra recogía la posible humedad. Un pequeño ventanuco tapado con tela mosquitera era el único respiradero.

   El trabajo se amontonaba puesto que el tiempo de temporada te hacía ir haciendo para guardar para el invierno. Los tomates secos, en conserva, los melones colgando de las vigas del techo. Todo era para poder alargar en el tiempo lo que el invierno nos quitaba. Si no guardabas, no tenías. 

  Había acompañado a mi abuelo a coger los cabrerots (uva no cosechada) que habían quedado en las cepas después del escaldado para convertirlo en pasa. Con las tijeras había ido cortando la uva una a una del racimo, dejando el grano con su pezón. Los lavó bien y dejó que se secaran bien. En agua caliente hirvió unos tarros de cristal y con sumo cuidado los deposito boca abajo sobre un mantel blanco encima de la mesa de madera. Así los esterilizó. Con mucho cuidado, con las manos muy limpias, depositó los granos dentro de los tarros, los cubrió por completo con aguardiente que había comprado y cerró herméticamente los frascos. Luego los guardó en una caja de cartón en la despensa para dejarlos reposar hasta Navidad. Entonces el moscatel habrá impregnado de sabor el aguardiente y lo habría endulzado, la uva se habrá convertido en una auténtica delicia.