domingo, 4 de octubre de 2015

65.- CONSERVA DE BOLETS / CONSERVA DE SETAS


RECORDS DE LA MEUA INFÀNCIA. PUBLICAT EN EL DIARI LES  PROVINCIES

03-10-2015





   A penes havien donat les cinc del matí i ja sentia des de la cambra on dormia, tossir al meu iaio que caminava per baix. Era la matinada del divendres i m'havia quedat a dormir en la caseta, perquè els meus iaios seguirien en ella fins a la festivitat de tots els sants. La gossa pantaixava, senyal inequívoc de què intuïa un dia de passeig. 

   El meu iaio havia quedat amb uns amics per a anar a fer esclatasangs. Havia plogut dies arrere i el sol havia calfat, senyal inequívoc de què la jornada seria profitosa. I no es va equivocar. Quasi mig cabàs s'havien repartit entre la quadrilla. Davant de la sorpresa de tots, vaem guardar uns quants per a fer-los sobre les brases per a sopar. Amb un dollet d'oli i llima, all picaet i jolivert, menjar de déus. 

   L'endemà, la meua tia es va encarregar de fer conserva amb ells, per a això va llavar i va tallar els bolets en trossos grans. Els va posar en una cassola fonda i els va cobrir amb una mescla que va fer per cada deu gots d'aigua del pou, un de vinagre i una d'oli. Sal al gust. Va afegir fulls de llorer, alls pelats, una branqueta de timó fresc i grans de pebre. Va bullir tot durant 20 minuts. Després va omplir els bots de vidre que prèviament havia esterilitzat bullint-los en aigua, va colar el líquid resultant i va cobrir afegint de nou un full de llorer, una dent d'all pelat, una branqueta de timó fresc i grans de pebre en cada pot. Li va afegir oli que cobrira tota la part superior, per a aïllar, una vegada acabat el procés, la conserva dins del bot al quedar una làmina damunt del líquid. 

   En una cassola ampla, va posar un drap de cuina en el fons perquè no es trencaren, deposite els pots amb la tapa cap amunt i va cobrir amb aigua. Va portar a ebullició almenys mitja hora. L'efecte de la calor faria que isquera l'aire de l'interior dels bots i quedaran segellats. És el que denominem al bany maria. 

   Una vegada apagat el foc, sense retirar els pots de l'aigua, va deixar refredar. Els va traure i els va posar boca per avall abans de guardar-los, si algun perdia líquid, ens ho menjaríem el mateix dia.

   Em quede escoltant com comptava el meu iaio la quantitat de bolets que havien vist. La muntanya estava preciosa, humida i verda que després del sec estiu, era una delícia el contemplar-la.


CONSERVA DE SETAS.

   Apenas habían dado las cinco de la mañana y ya oía desde la cambra donde dormía, toser a mi abuelo que andaba por abajo. Era la madrugada del viernes y me había quedado a dormir en la casita, pues mis abuelos seguirían en ella hasta la festividad de todos los santos. La perra jadeaba, señal inequívoca de que intuía un día de paseo. 

   Mi abuelo había quedado con unos amigos para ir a hacer setas. Había llovido días atrás y el sol había calentado, señal inequívoca de que la jornada iba a ser provechosa. Y no se equivocó. Casi medio capazo se habían repartido entre la cuadrilla. Ante el asombro de todos, guardamos unos cuantos para hacerlos sobre las brasas para cenar. Con un chorrito de aceite y limón, ajo picadito y perejil, manjar de dioses. 

   El día siguiente, mi tía se encargó de hacer conserva con ellos, para ello lavó y cortó las setas en trozos grandes. Los puso en una cazuela honda y los cubrió con una mezcla que hizo por cada diez vasos de agua del pozo, uno de vinagre y uno de aceite. Sal al gusto. Añadió hojas de laurel, ajos pelados, una ramita de tomillo fresco y granos de pimienta. Hirvió todo durante 20 minutos. Después rellenó los botes de cristal que previamente había esterilizado hirviéndolos en agua, coló el líquido resultante y cubrió añadiendo de nuevo una hoja de laurel, un diente de ajo pelado, una ramita de tomillo fresco y granos de pimienta en cada tarro. Le añadió aceite que cubriese toda la parte superior, para aislar, una vez terminado el proceso, la conserva dentro del bote al quedar una lámina encima del líquido. 

   En una cazuela ancha, puso un trapo de cocina en el fondo para que no se rompiesen, deposito los tarros con la tapa hacia arriba y cubrió con agua. Llevó a ebullición al menos media hora. El efecto del calor haría que saliese el aire del interior de los botes y quedarán sellados. Es lo que denominamos al baño maría. 

   Una vez apagado el fuego, sin retirar los tarros del agua, dejó enfriar. Los sacó y los puso boca abajo antes de guardarlos, si alguno perdía líquido, nos lo comeríamos el mismo día. 


   Me quede escuchando como contaba mi abuelo la cantidad de setas que habían visto. El monte estaba precioso, húmedo y verde que después del seco verano, era una delicia el contemplarlo.