miércoles, 7 de diciembre de 2016

SOLSIDET DE VEDELLA / TERNERA EN REDUCCIÓN


Foto Juan Sdor. Gayá

Els Valencians cridem solsir o solsidet a cuinar els aliments amb poc caldo i a foc lent fins que estiga ben fet. 

Esta tècnica fa que es funden els sabors, sense més, a foc lent com cuinaven les nostres mares i güeles, sense més secrets. 

Per a comprovar-ho, ens procurem de: 

Un filet de vedella per persones 

Una cabeça d'alls 

Oli d'oliva suau 

Sal, pebre negre i aigua. 

Creïlles. 

En una cassola ampla i plana, tapem bé el fons amb oli d'oliva. Salpebrem la carn i amb l'oli ja calent anem marcan els filets pels dos costats. 

Trenquem el cap d'alls i anem colpejant cada dent deixant-li la seua pell. 

Foto Juan Sdor. Gayá

Quan tenim tots els filets marcats (podem tallar-los per la mitat per a facilitar el seu maneig), afegim les dents d'alls, daurant-los per ambdós costats i tapem amb aigua calenta per a no tallar la cocció. Tapem a mitges la cassola i deixem al mínim foc perquè cuine sobre quaranta-cinc minuts. Cal vigilar que no es quede sense caldo abans d'hora, si fóra així li anem afegint un poquet més d'aigua. 

Al final ha de quedar només l'oli amb l'essència de l'all i el sabor del filet. 

Acompanyem d'un puré de creïlles que farem bullint-les i xafant-les amb la maça del morter, incorporant un poc de sal y/o llet, mantega o oli d'oliva. 

L'emplatat és fàcil. El puré de creïlles acompanyat de la carn i molt important, regar amb l'oli resultant de la cocció. 

He estat a punt de no publicar esta recepta donat la seua senzillesa, però vos puc assegurar que seguint els meus passos vos va a sorprendre.

TERNERA EN REDUCCIÓN

Los valencianos llamamos a cocinar en reducción de líquidos “solsir o solsidet” a fuego lento hasta que esté bien cocido y quede con el aceite y su esencia. 

Esta técnica hace que se funda los sabores, sin más, a fuego lento como cocinaban nuestras madres y abuelas, sin más secretos. 

Para comprobarlo, nos agenciamos de:

Un filete de ternera por personas

Una cabeza de ajos

Aceite de oliva suave 

Sal, pimienta negra y agua.

Patatas. 

En una cazuela ancha y plana, tapamos bien el fondo con aceite de oliva. Salpimentamos la carne y con el aceite ya caliente vamos sellando los filetes por los dos lados.

Rompemos la cabeza de ajos y vamos golpeando cada diente dejándole su piel. 

Cuando tenemos todos los filetes marcados (podemos cortarlos por la mitad para facilitar su manejo), añadimos los dientes de ajos, dorándolos por ambos lados y tapamos con agua caliente para no cortar la cocción. Tapamos a medias la cazuela y dejamos al mínimo fuego para que cueza sobre cuarenta y cinco minutos. Hay que vigilar que no se quede sin caldo antes de hora, si fuese así le vamos añadiendo un poquito más de agua. 

Al final debe quedar sólo el aceite con la esencia del ajo y el sabor del filete.

Acompañamos de un puré de patatas que haremos hirviéndolas y chafándolas con el mazo del mortero, incorporando un poco de sal y/o leche, mantequilla o aceite de oliva.

El emplatado es fácil. El puré de patatas acompañado de la carne y muy importante, regar con el aceite resultante de la cocción.

He estado a punto de no publicar esta receta dado su sencillez, pero os puedo asegurar que siguiendo mis pasos os va a sorprender.